Ralf Schipper en zijn compagnon Freddy van Veggel staan aan het roer van FR Business Solutions, een agentschap in sportkleding dat zich richt op de verkoop van sportmerken aan winkeliers in de Benelux. Hun specialisme? Wintersportkleding van bekende merken zoals Spyder, Ziener, Colourwear, Dragon Alliance en Poivre Blanc.
Freddy is sinds 2008 actief in de branche en werkte als zelfstandig accountmanager voor verschillende merken die Ralf destijds verkocht in de vier sportwinkels die hij runde in de Bollenstreek. Toen het bedrijf groeide en Freddy extra mensen nodig had, stroomde Ralf geleidelijk ook als zelfstandige deze branche in. In 2020 werd het tijd om de samenwerking van de twee eenmanszaken samen te voegen in FR Business Solutions. Inmiddels bestaat het team uit vijf personen en bedienen ze meer dan 200 verkooppunten in Nederland. Dit zijn niet alleen gespecialiseerde wintersportzaken, maar ook grotere ketens zoals Bever, Daka Sport, Intersport en Sport2000.
Van showroom tot winkelvloer
“Onze klanten komen één à twee keer per jaar bij ons in de showroom om in te kopen voor het volgende seizoen,” vertelt Ralf. “Eind maart bijvoorbeeld is de deadline voor de bestellingen van het winterseizoen 2025/2026. Als verkoopagenten werken wij uitsluitend met samples. Inkopers kunnen deze bekijken en via ons bestellen wat zij in hun winkels willen aanbieden. De distributie, facturatie en marketing worden door de merken zelf verzorgd, waardoor wij – op de samples na – geen eigen voorraad hebben. Sommige samples sturen we na afloop van het verkoopseizoen terug, andere verkopen we aan een outletpartij.”
Maar hun werk stopt niet na de bestellingen. “We geven ook trainingen aan het winkelpersoneel over de merken en producten die zij hebben ingekocht. Dit helpt hen om klanten beter te adviseren en stimuleert de verkoop. We merken dat deze trainingen enorm waardevol zijn en een groot verschil maken op de winkelvloer.”
Nederland als belangrijke afzetmarkt
Nederland is een aantrekkelijke markt voor wintersportproducten. Elk jaar gaan ongeveer 1 miljoen Nederlanders op wintersport. “Nederland staat in de top vijf van Europa als het gaat om het aantal wintersporters,” aldus Ralf. “Dit maakt het interessant voor wintersportmerken om hun producten in Nederlandse sportwinkels aan te bieden. Dankzij onze sterke marktpositie mogen wij zelfs meedenken over de collecties. Zo werken we nu al mee aan de ontwerpen en kleurstellingen voor het winterseizoen 2026/2027.”
Een showroom op een strategische locatie
Na jarenlang twee showrooms in het Sports Business Center in Leusden te hebben gehuurd, was het tijd voor een volgende stap. “Onze boekhouder adviseerde ons om een pand te kopen – zowel als investering als pensioenvoorziening,” legt Ralf uit. “We gingen op zoek naar een locatie die logistiek gunstig was en kwamen al snel uit bij de regio Waddinxveen/Gouda. Vanuit hier zit 80% van onze omzet op maximaal een half uur rijden. Bovendien is deze locatie voor ons persoonlijk ook veel gunstiger dan Leusden.”
Toen Business ParkRand voorbijkwam, waren Ralf en Freddy direct enthousiast. “Het pand heeft een chique uitstraling, een zichtlocatie en biedt de mogelijkheid om alles volledig naar eigen wens in te richten.”
Een inspirerende showroom
De nieuwe locatie moet niet alleen een vaste werkplek worden, maar ook een inspirerende showroom. “Om echt een hoogwaardige showroom te realiseren, hebben we een winkelinterieurbouwbedrijf ingeschakeld. Zij hebben de gehele ruimte visueel uitgewerkt en zullen ook de uitvoering verzorgen. We hebben plannen om een vide te bouwen, zodat we daar extra ruimte creëren voor kantoor en opslag. Dit biedt ons de mogelijkheid om op termijn ons merkenpakket uit te breiden.”
Daarnaast wil FR Business Solutions de showroom inzetten voor sales kick-off evenementen. “Bij deze evenementen nodigen merken hun belangrijkste klanten uit de regio uit om de nieuwste collecties te presenteren.”
Toekomstvisie
Met de verhuizing naar Business ParkRand zet FR Business Solutions een belangrijke stap in verdere professionalisering en uitbreiding. “We groeien gestaag en willen dat op een verantwoorde manier blijven doen,” vertelt Ralf. “Het zou mooi zijn om één of twee extra merken aan ons portfolio toe te voegen. Zo zijn we kortgeleden gestart met Fila, specifiek de tenniskleding. We zijn benieuwd of we dit merk nieuw leven in kunnen blazen in Nederland. Onze focus blijft echter sterk op wintersport, omdat we daar het sterkste netwerk hebben.”
Vanaf december is de showroom volledig operationeel. “Iedereen is welkom om langs te komen en een kop koffie te drinken,” lacht Ralf. “We kijken ernaar uit om onze klanten hier te ontvangen en samen te bouwen aan de toekomst!